Doporučení vládě ohledně výstavby nové elektrárny.
Popis projektu
Mezi jeden z hlavních cílů výuky fyziky na základní škole jistě patří seznámit žáky se způsoby získávání elektřiny a s problémy, které se na to vážou. Spotřeba elektřiny stále roste, původní zdroje dochází nebo přestávají vyhovovat a řada vlád je postavena před zásadní otázku: Jaké další způsoby získávání elektřiny podporovat. V tomto projektu se žáci promění v malé expertní týmy, které mají za úkol zhodnotit stávající situaci a doporučit vládě ČR směr, kterým by se měla dále ubírat.
Cíle
Žáci získají konkrétní představu o tom, z jakých zdrojů získáváme elektřinu a jaké procentuální zastoupení těchto zdrojů v ČR je.
Žáci budou postaveni před problém omezenosti přírodních zdrojů a přístup lidí k těmto zdrojům.
Průběh
Přípravná fáze
S dětmi se bavíme o elektřině a jejích zdrojích a postavíme je před problém omezenosti využívání neobnovitelných zdrojů elektrické energie a možnosti využití obnovitelných zdrojů. V krátkosti také rozebereme způsoby získávání elektřiny v hlavních typech elektráren (jaderná, fosilní (uhelná a plynová), vodní, solární, větrná).
Můžeme také nechat žáky odhadnout, jaké je procentuální zastoupení výroby elektřiny z jednotlivých zdrojů.
Realizační fáze
Žáci společně navrhnou kritéria, podle kterých je vhodné rozhodovat o výstavbě nové elektrárny (např. výkon, ekologický dopad, finanční náročnost…) a rozdělí se do malých expertních skupin.
Každá skupina má pak za úkol:
- Zjistit, jaké druhy elektráren se dají postavit a rozebrat jejich vhodnost na základě stanovených kritérií.
- Z dostupných informací sestavit tabulku procentuálního zastoupení výroby elektřiny z jednotlivých zdrojů. (Na tomto úkolu je zajímavé, že dohledat tyto informace není úplně jednoduché. Je proto vhodné v rámci závěrečné prezentace údaje jednotlivých skupin porovnat. Žáky také vedeme k tomu, aby u dohledaných údajů uváděli zdroj a stáří informací, což může být dobrým vodítkem při posuzování relevance těchto údajů.)
- Sestavit tabulku jejich doporučeného procentuálního zastoupení výroby elektřiny v blízké budoucnosti (například za 10 až 15 let).
- Shrnout a zdůvodnit své doporučení vládě ohledně směru získávání elektrické energie v blízké budoucnosti.
Na závěr projektu každá skupina v krátké prezentaci představí své doporučení vládě.
Výstup
Poster nebo prezentace v elektronické podobě, na kterém bude krátké zhodnocení každého z hlavních typů elektrárny, tabulky se současným a doporučeným procentuálním zastoupením výroby elektřiny jednotlivými typy elektráren a krátké slovní zhodnocení a doporučení vládě, jakým směrem se dále ubírat, včetně jeho zdůvodnění.
Velmi zajímavě se k tomuto tématu vyjadřuje dr. Dana Drábová, která často zmiňuje i další témata, jako omezení spotřeby a problematiku skladování elektrické energie.