Jedná se o takovou příjemně strávenou hodinu.
Cíl
Zprostředkovat žákům zkušenost s tvorbou obrazu pomocí spojky.
Žák popíše, jak souvisí vzdálenost svíčky od čočky spojky se vzdáleností obrazu od čočky a jeho velikostí.
Zařazení do učebnice
Jako úvod do lekce Vznik obrazu pomocí spojky.
Provedení experimentu
Žákovská varianta
Rozdáme žákům do dvojic nebo trojic svíčky a čočky spojky se známou ohniskovou vzdáleností, připomene si význam této veličiny a zavedeme pojem dvojohnisková vzdálenost. S žáky si připomeneme, že paprsky se po průchodu čočkou spojkou setkají v ohnisku pouze za předpokladu, že jsou předtím rovnoběžné. U rozbíhavých paprsků (které vychází například z plamínku svíčky) bude situace vypadat jinak.
Jako velmi vhodný doplněk je i optická lavice s délkovým měřidlem.
Necháme žáky umístit svíčku postupně do následujících vzdáleností:
- větší než dvojohnisková,
- dvojohnisková,
- mezi dvojohniskovou a ohniskovou,
- ohnisková,
- menší než ohnisková.
Jejich úkolem je najít obraz plamínku (například pomocí papíru) a zaznamenat, v jaké z těchto vzdáleností od čočky se nachází:
- větší než dvojohnisková,
- dvojohnisková,
- mezi dvojohniskovou a ohniskovou,
- ohnisková,
- menší než ohnisková.
Experiment je vhodné zopakovat i s čočkou rozptylkou.
Na tento experiment je vhodné přímo navázat lekcí Vznik obrazu pomocí spojky, ve které je možné rozebrat důvody, proč obrazy vznikají v konkrétních vzdálenostech a nebo vůbec nevznikají.
Použité pomůcky
čočky spojky a rozptylky, svíčky, papíry, optické lavice