Správný vědec pozoruje svět kolem sebe a přemýšlí nad ním. A o to půjde i v tomto experimentu.
Cíl
Fixovat v žácích představu, že se částice v tělese (v tomto případě v kapalném) neustále pohybují.
Demonstrovat jev difuze.
Zařazení do učebnice
Experiment navazuje na lekci Brownův pohyb a je součástí lekce Difuze.
Průběh experimentu
Úvodní experiment
Postavíme před žáky vysoký odměrný válec s vodou a zeptáme se jich, jestli je voda ve válci klidu. Na základě lekce Brownův pohyb někteří pravděpodobně přijdou s tím, že se její molekuly pohybují.
Do vody nasypeme jemný prášek potravinářského barviva (nebo jemná prášek hypermanganu). Jednotlivá zrnka nepadají dolů přímo, ale různě se kroutí. Jedná se o efektní experiment, který potvrdí předchozí domněnku o pohybu molekul.
Zanedlouho se začne barva rozptylovat do celého objemu vody. Vyzveme žáky, aby pozorovaný jev zkusili vysvětlit. Jednotlivé nápady můžeme zapsat, diskutujeme o nich a pak se pustíme do lekce Difuze.
Závěrečný experiment
Na závěr lekce hodíme do libovolné průhledné nádoby naplněné vodou kus modré skalice a zeptáme se, co a proč se bude dít. Tím ověříme pochopení pojmu difuze.
Necháme žáky odhadnout, za jak dlouho se skalice rozpustí. Na základě jejich odhadu můžeme vypsat soutěž, vytvořit jim fotodokumentaci, kterou příští hodinu promítneme, dát dobrovolníkům kus skalice domů a nechat je vytvořit vlastní fotodokumentaci nebo cokoliv podobného.
Použité pomůcky
vysoký skleněný válec, potravinářské barvivo (hypermangan), modrá skalice, voda